Free cookie consent management tool by TermsFeed Actualizare preferințe cookie-uri
  Testează orice număr de telefon
Când pot operatorii să refuze o cerere de portare?

Data: 11.07.2018



"În contextul în care utilizatorii reclamă faptul că Autoritatea le-ar refuza cererile de portare, vreau să precizez că ANCOM se ocupă exclusiv de gestionarea sistemului informatic prin care se derulează procesele de portare. Doar operatorii de telefonie implicați în proces pot refuza o cerere de portare”, a declarat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM. Cererea poate fi respinsă de către operatori dacă nu este corect completată, datele de identificare a abonatului sunt incorecte sau nu corespund cu numărul a cărui portare se solicită sau operatorul donor nu mai furnizează serviciul de telefonie prin intermediul numărului respectiv.

Derularea procesului de portare

Înainte de a accepta o cerere de portare din partea utilizatorului, operatorul acceptor este obligat să verifice dacă solicitantul este și titularul contractului de furnizare a serviciului sau reprezentantul legal al acestuia și dacă numărul/numerele pentru care se solicită portarea face/fac obiectul contractului încheiat. Pentru aceste verificări, operatorul acceptor are nevoie de codul de abonat (în cazul portării abonamentelor, disponibil pe factură) sau de numărul cartelei SIM (în cazul portării cartelelor prepaid).

După efectuarea verificărilor și acceptarea cererii din partea utilizatorului (semnată și datată), operatorul acceptor completează o cerere electronică pe care o transmite, prin intermediul sistemului IT administrat de ANCOM, operatorului donor care, în funcție de conținutul cererii și informațiile din sistemele proprii, poate accepta sau refuza cererea de portare. Operatorul acceptor va conveni cu abonatul intervalul de timp în care se poate realiza portarea numărului. De asemenea, operatorul acceptor trebuie să informeze abonatul cu privire la faptul că fereastra de portare (intervalul de timp dintr-o zi în care trebuie să se realizeze portarea) se va stabili după validarea cererii de portare de către operatorul donor.

Refuzul cererii de portare

Operatorul acceptor poate refuza portarea numărului în cazul în care nu furnizează tipul de serviciu solicitat de utilizator (de exemplu, serviciul de telefonie prepaid).

Operatorul donor poate refuza cererea de portare în următoarele condiții:

  • cererea nu este corect completată;
  • datele de identificare a abonatului sunt incorecte sau nu corespund cu numărul a cărui  portare se solicită;
  • numărul se regăsește în una dintre categoriile de resurse de numerotaţie exceptate de la portabilitatea numerelor;
  • operatorul donor nu furnizează servicii prin intermediul numărului respectiv (de exemplu, prin încetarea contractului ca urmare a unei solicitări venite din partea utilizatorului anterior depunerii cererii de portare);
  • numărul pentru care se solicită portarea nu a fost utilizat pentru convorbiri în rețeaua operatorului donor;
  • cartela SIM este declarată pierdută/furată.

Nu pot constitui motive de refuz al cererii de portare:

ü  existenţa unor datorii ale abonatului către operatorul donor;

ü  existenţa unei durate minime a contractului încheiat cu operatorul donor;

ü  suspendarea furnizării serviciului prin intermediul numărului respectiv.

Bine de știut

ü  ANCOM administrează și monitorizează permanent baza de date centralizată (BDC), sistem IT prin intermediul căruia se gestionează procesele administrative asociate portabilităţii numerelor (schimbul de mesaje care are loc pe parcursul procesului de portare între operatori).

ü  ANCOM acordă suport operatorilor pentru desfăşurarea corespunzătoare a proceselor de portare, dar nu poate refuza sau aproba cererile de portare.

ü  Utilizatorii care vor sa-și porteze numărul nu trebuie să solicite rezilierea contractului cu operatorul donor. Cererea de portare constituie, implicit, și o cerere de reziliere a contractului cu operatorul donor.

ü  În cazul în care furnizorii nu respectă termenele de răspuns asociate procesului de portare, conform Deciziei nr. 3444/2007, precum și în cazul refuzului neîntemeiat al cererii de portate,  ANCOM poate aplica sancțiuni.

Ce, cum şi unde reclami?

În cazul în care întâlnești orice dificultăţi pe parcursul procesului de portare, poți face o sesizare la operatorul acceptor (care este responsabil de realizarea portării), dar te poți adresa și la ANCOM, parcurgând pașii detaliați aici.


Vrei să îţi portezi numărul? Iată 10 lucruri pe care trebuie să le ştii: 1. Informează-te în legătură cu ofertele tuturor furnizorilor şi alege-o pe cea care ţi se potriveşte mai bine. 2. Verifică însă cu atenţie şi contractul pe care îl ai cu furnizorul actual, căci s-ar putea să existe clauze de reziliere sau anumite condiţii de încetare a furnizării serviciilor. 3. Dacă foloseşti o cartelă preplătită. Furnizorii la ale căror servicii se renunță returnează, la cerere, consumatorilor care au plătit servicii în avans creditul rămas neutilizat. Dacă s-a precizat în contract, p...

1. Pot să-mi portez numărul în aceeaşi reţea? Nu. Portabilitatea există tocmai pentru a-ţi permite schimbarea reţelei, dacă doreşti, şi, în acelaşi timp, păstrarea numărului de telefon cu care te-ai obişnuit. Portabilitatea permite unui număr să „părăsească” reţeaua în care a fost alocat iniţial şi să fie folosit de acelaşi utilizator într-o altă reţea. Dacă doreşti să rămâi în aceeaşi reţea, dar să îţi schimbi condiţiile contractuale trebuie să discuţi cu furnizorul tău de servicii şi să negociezi condiţii care ţi se potrivesc mai bine. 2. Dacă schimb reţeaua, îmi păstrez „pre...

Odată cu apariţia portabilităţii, identificarea reţelei în care funcţionează un număr după formatul său nu mai este posibilă. De aceea, pentru a evita situaţiile în care utilizatorii ar putea plăti un tarif diferit faţă de cel pe care îl cunosc, fiecare apel provenit dintr-o reţea către un număr care a aparţinut acelei reţele, dar a fost portat, este semnalat apelantului printr-un semnal sonor. Semnalul sonor permite apelantului să întrerupă apelul, să se informeze în ce reţea este portat numărul şi dacă tariful către acel număr este diferit faţă de cel pe care îl ştia. Unii utiliz...
Istoric Contact Disclaimer English