Free cookie consent management tool by TermsFeed Actualizare preferințe cookie-uri
  Testează orice număr de telefon
ANCOM a agreat cu industria condiţiile de reducere a termenului de portare

Data: 04.04.2012



ANCOM a finalizat în şedinţa de astăzi a Consiliului Consultativ dezbaterea pe marginea deciziei de modificare a condiţiilor tehnice şi comerciale de portare a numerelor de telefon. Astfel, conform noii decizii, termenul de activare a unui număr portat va fi de maxim o zi lucrătoare, aşa cum prevăd normele europene, iar durata maximă a procedurilor administrative aferente portării se reduce de la 10 la 3 zile lucrătoare.

Decizia finalizată astăzi reduce termenele în care furnizorii au obligaţia să realizeze activităţile specifice asociate diferitelor faze ale procesului de portare. În acest sens, termenul în care furnizorul donor trebuie să răspundă unei cereri de portare se reduce de la 4 zile lucrătoare la o singură zi. Reducerea acestui termen va permite ca portarea să fie realizată mai rapid, chiar şi în cazurile în care furnizorul donor identifică probleme la completarea cererii şi este necesară reintroducerea acesteia.

După validarea cererii de portare, abonaţilor care solicită portarea li se va activa numărul de telefon în cel mult o zi lucrătoare. Din momentul intrării în vigoare a prezentei decizii durata maximă potenţială de întrerupere a serviciului în cursul procesului de portare va fi redusă la 4 ore în loc de 5 ore (în cazul portării numerelor de telefonie fixă) şi la 3 ore în loc de 4 ore (în cazul portării numerelor de telefonie mobilă). În practică, durata întreruperii serviciului este mai mică, media pe ultimul trimestru fiind de aproximativ 90 de minute pentru numerele fixe şi 40 de minute pentru numerele mobile.

Totodată, decizia ANCOM introduce şi o serie de prevederi legate de portarea prin intermediul unui număr cu caracter provizoriu. Astfel, decizia urmăreşte să asigure abonaţilor posibilitatea practică de a se porta şi fără asignarea de către furnizorul acceptor a unui număr de telefon cu caracter provizoriu spre a fi utilizat până la momentul realizării portării. Mai mult decât atât, în cazul în care abonaţii decid să accepte un număr provizoriu, decizia ANCOM asigură protejarea acestora, prevăzând expres dreptul de a alege în mod real între continuarea sau nu a relaţiilor contractuale cu furnizorul acceptor, în eventualitatea în care procesul de portare nu se finalizează, respectiv de a fi informaţi, în mod corespunzător, asupra consecinţelor alegerii lor. De asemenea, decizia impune furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice obligaţii suplimentare menite să evite portările abuzive şi obligaţia de a pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii referitoare la procedurile de portare, inclusiv în formă tipărită, în cazul în care aceştia din urmă solicită acest lucru.

Nu în ultimul rând, decizia ANCOM impune avertizarea utilizatorilor finali prin intermediul tonului distinctiv asupra faptului că aceştia au apelat un număr portat în toate situaţiile în care li s-ar putea aplica un tarif mai mare decât cel pe care, în mod legitim, l-ar fi aşteptat. Se extinde astfel sfera cazurilor în care va fi asigurat tonul distinctiv faţă de situaţia din prezent, când furnizorii au obligaţia de a avertiza utilizatorii numai asupra faptului că au apelat un număr portat din propria reţea de comunicaţii electronice.

Prevederile prezentei decizii vor intra în vigoare în termen de 4 luni de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial.

Situaţia actuală a numerelor portate

De la lansarea serviciului de portabilitate, la sfârşitul anului 2008 şi până la data de 31 martie 2012 au fost portate 745.662 de numere, din care 507.867 sunt numere de telefonie mobilă, 224.600  numere geografice de telefonie fixă şi 13.195 numere independente de locaţie (pentru telefonie fixă).

Furnizorii de telefonie mobilă care au primit cele mai multe numere prin portare sunt Vodafone (176.537), Cosmote (169.492), Orange (156.387), RCS&RDS (4.728) şi Telemobil (719). În ceea ce îi priveşte pe furnizorii de telefonie fixă, cele mai multe numere portate au fost câştigate de UPC (67.555), RCS&RDS (61.257), Orange (45.501), Vodafone (40.862) şi Romtelecom (11.614).

Numărul mediu de portări realizate lunar în anul 2008 a fost de 7.833, în 2009 acesta a crescut la 15.019, în 2010 la 18.434, iar în 2011 a ajuns 21.688. În decembrie 2011 s-a înregistrat cel mai mare număr de portări realizate într-o singură lună, atingându-se cifra de 34.696 de numere portate.

Datele statistice mai arată că, în cazul telefoniei mobile, se portează mai frecvent numerele utilizate pe bază de abonament decât cele furnizate prin cartele preplătite. Astfel, din numărul total de utilizatori de telefonie mobilă care s-au portat în anul 2011, aproximativ 75% erau abonaţi postpaid şi circa 25% erau abonaţi prepaid.


Vrei să îţi portezi numărul? Iată 10 lucruri pe care trebuie să le ştii: 1. Informează-te în legătură cu ofertele tuturor furnizorilor şi alege-o pe cea care ţi se potriveşte mai bine. 2. Verifică însă cu atenţie şi contractul pe care îl ai cu furnizorul actual, căci s-ar putea să existe clauze de reziliere sau anumite condiţii de încetare a furnizării serviciilor. 3. Dacă foloseşti o cartelă preplătită. Furnizorii la ale căror servicii se renunță returnează, la cerere, consumatorilor care au plătit servicii în avans creditul rămas neutilizat. Dacă s-a precizat în contract, p...

1. Pot să-mi portez numărul în aceeaşi reţea? Nu. Portabilitatea există tocmai pentru a-ţi permite schimbarea reţelei, dacă doreşti, şi, în acelaşi timp, păstrarea numărului de telefon cu care te-ai obişnuit. Portabilitatea permite unui număr să „părăsească” reţeaua în care a fost alocat iniţial şi să fie folosit de acelaşi utilizator într-o altă reţea. Dacă doreşti să rămâi în aceeaşi reţea, dar să îţi schimbi condiţiile contractuale trebuie să discuţi cu furnizorul tău de servicii şi să negociezi condiţii care ţi se potrivesc mai bine. 2. Dacă schimb reţeaua, îmi păstrez „pre...

Odată cu apariţia portabilităţii, identificarea reţelei în care funcţionează un număr după formatul său nu mai este posibilă. De aceea, pentru a evita situaţiile în care utilizatorii ar putea plăti un tarif diferit faţă de cel pe care îl cunosc, fiecare apel provenit dintr-o reţea către un număr care a aparţinut acelei reţele, dar a fost portat, este semnalat apelantului printr-un semnal sonor. Semnalul sonor permite apelantului să întrerupă apelul, să se informeze în ce reţea este portat numărul şi dacă tariful către acel număr este diferit faţă de cel pe care îl ştia. Unii utiliz...
Istoric Contact Disclaimer English