Free cookie consent management tool by TermsFeed Actualizare preferințe cookie-uri
  Testează orice număr de telefon
3 ani de portabilitate - 600.000 de numere au ramas cu utilizatorii lor indiferent de retea

Data: 20.10.2011



La 3 ani de la data lansarii portabilitatii în România, numarul de portari depaseste cifra de 600.000. Proportia între numerele fixe si cele mobile portate s-a mentinut relativ constanta, 67% din totalul numerelor portate (peste 411.000) fiind numere de telefonie mobila.
Numarul de portari a crescut constant de la data lansarii serviciului de portabilitate a numerelor, 21 octombrie 2008. În cele doua luni din anul 2008 în care portabilitatea numerelor a fost posibila au fost realizate peste 15.000 de portari, în 2009 peste 180.000, iar în anul 2010 s-au portat peste 220.000 de numere.
De la începutul anului 2011 si pâna la aceasta data au fost portate un total de 195.129 de numere, dintre care 132.224 au fost numere de telefonie mobila si 62.905 au fost numere de telefonie fixa, înregistrându-se o medie lunara de peste 19.000 de portari. Pâna în acest moment au fost portate în total 612.268 de numere, dintre care 411.447 numere de telefonie mobila si 200.821 numere de telefonie fixa (o medie lunara de 15.533 de portari).
Cele mai multe portari (33.341) au fost realizate în luna august 2011, când s-a înregistrat si cel mai mare calup de numere portate de un utilizator persoana juridica: 4.500 de numere de telefonie fixa.Cele mai multe numere de telefonie fixa au fost portate în Bucuresti (54.618 de numere), fiind urmat de judetul Cluj cu 13.160 de numere portate, Timis (11.488) si Prahova (10.341). Din punctul de vedere al localizarii geografice a furnizorilor acceptori, Vodafone a primit cele mai multe numere fixe portate din Bucuresti, RCS&RDS a primit majoritatea numerelor fixe portate din judetul Cluj, Orange din Timis si UPC a dominat judetul Prahova.
În ceea ce priveste telefonia mobila, datele statistice arata ca se porteaza mai frecvent utilizatorii cu abonament decât cei care folosesc o cartela preplatita. Astfel, din numarul total de utilizatori de telefonie mobila care s-au portat în cei 3 ani de la lansarea portabilitatii, 74% erau abonati postpaid si 26% erau abonati prepaid.
În ceea ce priveste clasamentul operatorilor în functie de numarul de numere portate catre reteaua proprie din totalul de 411.447 de numere mobile portate, au primit: Cosmote 147.061 numere, Vodafone 137.659, Orange 121.716, RCS & RDS 4.292 si Telemobil 719.
Cele 200.821 de numere de telefonie fixa au fost portate în retelele a 28 de furnizori de servicii de telefonie fixa. Dintre acestea, cele mai multe numere au fost portate catre retelele UPC România – 59.610, RCS & RDS – 49.713, Orange – 37.717, Vodafone – 33.611 si Romtelecom – 10.959.
În cei 3 ani de portabilitate, ANCOM a primit 586 de plângeri si sesizari cu privire la disfunctii aparute în acest proces. Dintre acestea, cele mai frecvente au vizat probleme tehnice aparute în cadrul procesului de portare si solicitarea de informatii suplimentare privind procedura de portare.
Printre motivele cele mai des întâlnite de respingere a unei cereri de portare de catre furnizorul donor s-au numarat necorespondenta dintre seria SIM-urilor si numerele pentru care se solicita portarea, introducerea gresita a codului de abonat, neconcordanta dintre tipul de abonat si numarul de telefon si adresa de instalare necorespunzatoare. În majoritatea cazurilor de respingere ale furnizorului donor, cererea de portare se reintroduce în baza de date centralizata cu datele corecte, putându-se astfel finaliza portarea.
Durata medie de portare a unui numar a fost, în anul 2011, de 9,33 zile pentru telefonia fixa si 9,23 zile pentru telefonia mobila. Prin Decizia ANCOM nr.1382/2011 privind modificarea si completarea unor reglementari în domeniul resurselor de numerotatie si resurselor tehnice s-a stabilit ca procesul de portare a numarului va fi finalizat în maximum 3 zile lucratoare de la data transmiterii unei cereri acceptate atât de furnizorul acceptor, cât si de furnizorul donor, urmând ca data de la care acest lucru se va întâmpla sa fie stabilita ulterior.
Portabilitatea numerelor permite utilizatorilor de servicii de telefonie sa îsi pastreze numarul de telefon atunci când schimba furnizorul. Se pot porta numerele de telefonie fixa, mobila si numere speciale precum cele din categoria 0800 sau 0900. Portarea se face doar în cadrul aceleasi categorii (fix-fix, mobil-mobil).


Vrei să îţi portezi numărul? Iată 10 lucruri pe care trebuie să le ştii: 1. Informează-te în legătură cu ofertele tuturor furnizorilor şi alege-o pe cea care ţi se potriveşte mai bine. 2. Verifică însă cu atenţie şi contractul pe care îl ai cu furnizorul actual, căci s-ar putea să existe clauze de reziliere sau anumite condiţii de încetare a furnizării serviciilor. 3. Dacă foloseşti o cartelă preplătită. Furnizorii la ale căror servicii se renunță returnează, la cerere, consumatorilor care au plătit servicii în avans creditul rămas neutilizat. Dacă s-a precizat în contract, p...

1. Pot să-mi portez numărul în aceeaşi reţea? Nu. Portabilitatea există tocmai pentru a-ţi permite schimbarea reţelei, dacă doreşti, şi, în acelaşi timp, păstrarea numărului de telefon cu care te-ai obişnuit. Portabilitatea permite unui număr să „părăsească” reţeaua în care a fost alocat iniţial şi să fie folosit de acelaşi utilizator într-o altă reţea. Dacă doreşti să rămâi în aceeaşi reţea, dar să îţi schimbi condiţiile contractuale trebuie să discuţi cu furnizorul tău de servicii şi să negociezi condiţii care ţi se potrivesc mai bine. 2. Dacă schimb reţeaua, îmi păstrez „pre...

Odată cu apariţia portabilităţii, identificarea reţelei în care funcţionează un număr după formatul său nu mai este posibilă. De aceea, pentru a evita situaţiile în care utilizatorii ar putea plăti un tarif diferit faţă de cel pe care îl cunosc, fiecare apel provenit dintr-o reţea către un număr care a aparţinut acelei reţele, dar a fost portat, este semnalat apelantului printr-un semnal sonor. Semnalul sonor permite apelantului să întrerupă apelul, să se informeze în ce reţea este portat numărul şi dacă tariful către acel număr este diferit faţă de cel pe care îl ştia. Unii utiliz...
Istoric Contact Disclaimer English