Free cookie consent management tool by TermsFeed Actualizare preferințe cookie-uri
  Testează orice număr de telefon
Primul an de portabilitate in Romania: 157.000 de numere portate

Data: 21.10.2009



„In medie, peste 13.000 de utilizatori se folosesc lunar de facilitatea introdusa de ANCOM pe piata de comunicatii electronice in urma cu un an – si isi pastreaza numarul de telefon atunci cand isi schimba furnizorul de telefonie. Sunt convins ca mult mai multi utilizatori se folosesc de portabilitate pentru a-si renegocia conditiile contractuale si acest lucru se vede in cresterea concurentei si scaderea preturilor la servicii de telefonie,” a declarat Catalin Marinescu, presedintele ANCOM la implinirea unui an de la lansarea in Romania a portabilitatii numerelor.
Din numarul total de 157.041 de portari realizate pana in acest moment, 67% (105.745) sunt numere de telefonie mobila, in timp ce in segmentul telefoniei fixe s-au portat 51.291 de numere. Au fost portate si 5 numere nongeografice cu acces gratuit pentru apelant.5 operatori de telefonie mobila au primit clienti prin portare: Cosmote – 38.024, Vodafone – 37.653, Orange – 28.154, RCS&RDS –  1.379 si Telemobil – 535. Cele 34.900 de numere care au fost portate in retelele de telefonie mobila de la ultima raportare (30 iunie 2009) pana in prezent au fost aproximativ egal impartite intre Cosmote, care a castigat 11.920 de noi utilizatori, Vodafone – 11.300 si Orange - 10.832. RCS&RDS si-a dublat numarul de clienti castigati prin portare din alte retele, ajungand pana la 1.379, in timp ce Telemobil a mai castigat 121 de noi abonati, ajungand la 535.
Datele statistice arata ca se porteaza mai frecvent abonatii pe baza de abonament decat abonatii pe baza de cartela preplatita. Astfel, din numarul total de utilizatori de telefonie mobila care s-au portat, 75% erau abonati postpaid si 25% erau abonati prepaid.
Din numarul total de 51.291 de numere de telefonie fixa portate in acest prim an de existenta a portabilitatii, 44% au fost portate catre reteaua UPC Romania. Astfel, cei 25 de furnizori de servicii de telefonie fixa care au primit clienti prin portarea numerelor sunt urmatorii: UPC – 22.582, RCS&RDS – 9.959, Vodafone – 8.847, Orange – 4.657, Romtelecom – 3.185, Dial Telecom – 686, GTS Telecom– 443, New Com Telecomunicatii – 397, Euroweb – 109, Ines Group – 109, Telemobil – 80, Digital Cabla System – 56, Cobalt IT- 50, Media Sat – 33, Atlas Telecom – 22, Telcor – 20, Vip Net – 12, Iristel – 10, Datek Telecom – 8, Necc Telecom – 5, Cosmote – 3, A&G Communication - 2, Air Bites – 2, Canal S si World Telecom Network – 1.
Cele mai multe numere de telefonie fixa au fost portate in Bucuresti (13.077), urmand judetul Cluj cu 4.067 de portari, Prahova (3.170), Timis (2.724), Bacau (2.176), Brasov (2.068) si Galati (2.035).
Din cei peste 157.000 de utilizatori care au optat pentru portarea numarului, 1.395 de utilizatori de telefonie mobila si 361 de utilizatori de telefonie fixa si-au portat numarul de mai multe ori. Din totalul numerelor portate, aproximativ 800 au fost reveniri la furnizorul initial.
In ultimele trei luni au fost portate si primele cinci numere de tipul 0800 (numere cu acces gratuit pentru apelant), 4 dintre acestea fiind portate in reteaua Romtelecom si unul catre New Com Telecomunicatii.
Numarul maxim de portari pe care un furnizor donor poate sa il proceseze zilnic a fost crescut la 700 pentru numerele de telefonie mobila si la 450 pentru cele de telefonie fixa. Nu au mai existat depasiri ale acestor limite, dar, daca numarul de cereri va depasi in continuare capacitatile de procesare setate, acestea vor fi marite din nou.
 „Iata ca din primul an in care a devenit disponibila, portabilitatea si-a atins scopul. Si acest lucru nu se vede neaparat din numarul de numere portate, ci din datele statistice referitoare la piata de comunicatii electronice. Operatorii si-au adaptat ofertele, au venit in intampinarea nevoilor clientilor lor oferindu-le acestora diverse avantaje, fie pentru a-i pastra in propria retea, fie pentru a-i atrage. Asa cum am mai spus, informatiile pe care le avem indica faptul ca astazi romanii vorbesc mai mult la telefon, platind insa mult mai putin, una dintre cauzele acestui fapt fiind si introducerea portabilitatii pe piata din Romania”, a adaugat presedintele ANCOM Catalin Marinescu.
Portabilitatea numerelor permite utilizatorilor de servicii de telefonie sa isi pastreze numarul de telefon atunci cand schimba furnizorul. Se pot porta numerele de telefonie fixa, mobila si numere speciale precum cele din categoria 0800 sau 0900. Portarea se face doar in cadrul aceleasi categorii (fix-fix, mobil-mobil). Serviciul este disponibil in Romania din 21 octombrie 2008.


Vrei să îţi portezi numărul? Iată 10 lucruri pe care trebuie să le ştii: 1. Informează-te în legătură cu ofertele tuturor furnizorilor şi alege-o pe cea care ţi se potriveşte mai bine. 2. Verifică însă cu atenţie şi contractul pe care îl ai cu furnizorul actual, căci s-ar putea să existe clauze de reziliere sau anumite condiţii de încetare a furnizării serviciilor. 3. Dacă foloseşti o cartelă preplătită. Furnizorii la ale căror servicii se renunță returnează, la cerere, consumatorilor care au plătit servicii în avans creditul rămas neutilizat. Dacă s-a precizat în contract, p...

1. Pot să-mi portez numărul în aceeaşi reţea? Nu. Portabilitatea există tocmai pentru a-ţi permite schimbarea reţelei, dacă doreşti, şi, în acelaşi timp, păstrarea numărului de telefon cu care te-ai obişnuit. Portabilitatea permite unui număr să „părăsească” reţeaua în care a fost alocat iniţial şi să fie folosit de acelaşi utilizator într-o altă reţea. Dacă doreşti să rămâi în aceeaşi reţea, dar să îţi schimbi condiţiile contractuale trebuie să discuţi cu furnizorul tău de servicii şi să negociezi condiţii care ţi se potrivesc mai bine. 2. Dacă schimb reţeaua, îmi păstrez „pre...

Odată cu apariţia portabilităţii, identificarea reţelei în care funcţionează un număr după formatul său nu mai este posibilă. De aceea, pentru a evita situaţiile în care utilizatorii ar putea plăti un tarif diferit faţă de cel pe care îl cunosc, fiecare apel provenit dintr-o reţea către un număr care a aparţinut acelei reţele, dar a fost portat, este semnalat apelantului printr-un semnal sonor. Semnalul sonor permite apelantului să întrerupă apelul, să se informeze în ce reţea este portat numărul şi dacă tariful către acel număr este diferit faţă de cel pe care îl ştia. Unii utiliz...
Istoric Contact Disclaimer English